torsdag 8 januari 2015

Ordens magi

Veckans tisdagsutmaning på  Kulturkollo, som jag gör idag då jag inte har hunnit tidigare,handlar om nystart. Följande två frågor ska besvaras:
1. Berätta om något annorlunda du planerar att göra under 2015.Det kan,men behöver inte ha med kultur att göra.
2.Berätta om en bok/tv-serie/pjäs som handlar om nystart,önskningar och löften.
Här kommer mina svar:
1.Under 2015 ska jag försöka återuppleva den fantastiska magin som jag anser att ord har.Jag har alltid varit intresserad av ord;dess betydelse,hur de låter samt att skapa egna texter med hjälp av ord.Fram tills att jag var ungefär 16 år,läste och skrev jag enormt mycket.I sextonårsåldern började min träning ta mer plats i mitt liv och läsningen kom lite i slymundan.När jag sedan började studera vid universitetet läste jag mycket kursböcker,vilket jag upplevde som väldigt intressant.Dock kände jag att orken inte alltid fanns till att läsa skönlitterära böcker som jag valde själv.När jag hade suttit och pluggat på universitetsbiblioteket mellan klockan 9 och kl 17 och läst tills ögonen nästan gick i kors,valde jag ofta att lyssna på musik på tåget på väg hem,än att ta upp en pocketbok och läsa i.Däremot läste jag alltid väldigt mycket på skolloven.
Men när jag jobbar heltid,och har tagit upp läsintresset mer sedan några år tillbaka,känner jag att jag har tid och lust att låta orden ta större plats i mitt liv.Under 2015 ska jag därför läsa mer,skriva mer,lära mig fler nya ord och kanske prova att skriva dikter,vilket jag inte har provat på tidigare. Jag vill även läsa många olika sorters texter,för att på sätt få erfarenhet av att läsa olika saker.Jag vill läsa lyrik,skönlitteratur,läsa böcker på engelska samt prova läsa böcker av författare jag inte provat att läsa tidigare.
2.En bokserie som handlar om nystart,är Vilhelm Mobergs serie om utvandrarna.Jag läste serien när jag var tolv år och jag tyckte allra bäst om första boken.Historien om Karl Oskar och Kristina som bryter upp från en liten by i Småland och beger sig tillsammans med några släktingar och vänner till Amerika.Många av karaktärerna besitter en önskan om att skapa sig ett nytt liv i det nya landet:Karl Oskar vill fly fattigdomen,hans bror Robert och vännen Arvid vill hitta guld och bli rika,och den prostituerade Ulrika,vill göra något nytt i livet.När de ska flytta till Amerika,har de en bild av att det nya landet ska vara som ett paradis,där allt elände de upplever nu,inte existerar.Denna bokserie handlar både om nystart,drömmar och löften.

2 kommentarer:

  1. Serien om utvandrarna är verkligen något som jag skulle vilja läsa om. Jag läste den som mycket ung och säkert gick mycket förbi mig då. Önskan om ett bättre liv är verkligen stark genom hela serien. Fint tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!Jag borde också läsa om den serien.Jag var också väldigt ung när jag läste den,och som du säger;mycket gick nog mig förbi.

      Radera