söndag 15 februari 2015

Lyrik

Kulturkollo har tema lyrik denna vecka. Uppgiften är att välja en dikt, en sångtext och en poet/textförfattare som betyder mycket för mig personligen.Jag tyckte det var svårt att välja enbart en i två av kategorierna,men här är mina val:

En poet/textförfattare:
Jag läser väldigt lite poesi,men en poet jag har tyckt om sedan jag var barn är Karin Boye.Jag upptäckte henne när jag var elva år och kände redan då att hon kunde konsten att beskriva känslor så som jag upplevde dem.
Jag lyssnar även mycket på musik,och först hade jag tänkt välja Ulf Lundell som favorittextförfattare,då jag tycker om hans sätt att beskriva olycklig kärlek på ett osentimentalt sätt,men tyvärr Uffe;du blir bräddad av Boye.Hennes dikter träffar rakt i solar plexus.

En dikt:
Under de senaste veckorna har jag blivit sugen på att börja skriva dikter/verser.Jag har alltid tyckt om att skriva och skriver för tillfället en del noveller,men jag har aldrig provat på att skriva dikter.På senaste tiden har jag dock funderat på att prova. Det skulle även vara intressant att hitta något forum för folk som skriver på internet och på så sätt få kontakt med andra som skriver.
Men nog om mig.En kollega till mig skriver mycket på vers och för lite sedan läste jag en vers skriven av henne som blåste mig av stolen.Den vill jag dock inte lägga ut här utan hennes tillåtelse.
Men trots det,är min favoritdikt alla kategorier Sköldmön av Karin Boye.När jag var yngre tänkte jag att dikten handlade om kärlek.När jag för första gången i mitt liv blev riktigt förälskad,minns jag att jag tänkte:"nu förstår jag Sköldmön".Jag tänkte att det var riktig kärlek med någon som står bredvid dig och slåss för din skull. Nu som vuxen tänker jag att dikten har samma innebörd,men att den likagärna kan symbolisera vänskap.Den kan även spegla en person som drömmer om en annan människa som alltid finns där i vått och torrt,men som saknar en sådan person i sitt liv, då dikten slutar Så drömde jag inatt.

En sångtext:
Svårt,då jag lyssnar mycket på musik och särskilt lyssnar på texterna. Mitt val blir Underbar med Fronda,från en musikgenre jag vanligtvis inte lyssnar på.Gripande text i verserna och en refräng som alla människor borde lära sig utantill:
Du är vacker som du är
Du måste vara den du var
Det är knappast fel på dig
Det är fel på hur världen är idag
Så knyt båda nävarna och fokusera på nåt bra
För innerst inne vet dem om att de har fel och du är underbar


Låten släpptes i samarbete med riksföreningen anorexi/bulimikontakt. Länk till hemsida

2 kommentarer:

  1. Undrar vad Uffe säger om det?! Håller med dock, Boye är något extra. Kul med egna dikter och dessutom en låt jag inte hört förut. //Linda Kulturkollo

    SvaraRadera
  2. Ja,Uffe kanske inte skulle bli så glad:)Ja,Boye har ngt extra.Tack för kommentaren!

    SvaraRadera