söndag 15 februari 2015

Veckorevyns artikel om "Fifty shades"

I veckan delade flera av mina vänner på facebook en artikel som har publicerats på tidningen Veckorevyns hemsida. Tidningens sexrådgivare Isabelle Wahlf ger sin syn på Fifty shades-fenomenet och hävdar bland annat att relationen mellan Ana och Christian Grey visar på hur en man med ett exremt kontrollbehov mästrar över en ung osäker kvinna och att vissa av sekvenserna i boken är exempel på övervåld i nära relationer.

För den som inte känner till innehållet i Fifty shades-triologin;handlar den om den unga litteraturstudenten Ana Steele,som träffar den högst uppsatta chefen Christian Grey.Grey ger intryck av att vara en nästintill "perfekt" människa,något som enligt min mening inte existerar,vilket jag har skrivit om här. Där diskuterar jag även könsrollerna från stenåldern som förekommer i boken.Grey och Ana inleder en sexuell relation,där Grey kräver att vara dem dominanta parten.Ana ömsom skräms och ömsom fascineras över Greys extrema kontrollbehov och hans krav på vad Ana ska göra.

Jag vill inte diskutera Walhfs ståndpunkt närmare,men jag anser alltid att det är intressant att läsa olika åsikter kring samma fenomen,i det här fallet Fifty shades-triologin,och ville därför länka till artikeln här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar