lördag 7 mars 2015

Recension:Kaninhjärta

Bok:Kaninhjärta
Författare: Christin Ljungqvist
Förlag: Gilla förlag
Favoritkaraktär: Anne

Handling:
Boken handlar om de sjuttonåriga enäggstvillingarna Mary och Anne.Mary är den trasiga; söker bekräftelse i natten genom att förföra killar, och sticker nålar i armarna för att hon tycker det är skönt.Anne är grubblaren; samlar på ord hon tycker om och sneglar i hemlighet på andra kvinnor.Tillsammans utgör systrarna ett medium; spöken talar genom Mary och Anne är den som hör rösterna. De blir en del av en medial grupp som söker efter en försvunnen flicka och detta splittrar systrarna; Mary vill hitta flickan till varje pris, medans Anne känner sig osäkervill ta avstånd från kontakten med spökena.

Jag tyckte mycket om den här boken. Jag tyckte om relationen mellan Mary och Anne och jag tycker att Christin Ljungqvist har fångat känslan av att vara ung och att vara osäker på sin identitet, och inte veta vem man är.

Mary lyssnar väldigt mycket på gruppen Kent och boken är full av citat från gruppens låtar.För mig som har lyssnat mycket på Kent och framförallt gjorde det under tonåren,gjorde det att boken blir extra intressant.

Jag kan tycka att delen med den unga flickans försvinnande känns lite tillgjort.Det läggs fram som en kriminalhistoria,men upplösningen av fallet,blir på något sätt ett enda stort "jaha,var det inte mer än såhär med detta?".

Egentligen hade Ljungqvist kunnat skippa hela delen med den försvunna flickan, och skrivit en bok om tvillingsystrarnas relation till varandra och om hur den förändras under berättelsens gång.

Det var enkelt att komma in i boken,och den var svår att lägga ifrån sig.En riktig bladvändare helt enkelt.

Det här är en av de bästa böcker jag har läst hitills i år.Jag kan absolut tänka mig att läsa mer av Christin Ljungqvist.

Christin Ljungkvist finns med i min boktolva,så nu kan jag bocka av en författare till.

Den här boken kan även finnas med i min utmaning om att vidga läsvyerna,då jag annars inte läser böcker om spöken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar