söndag 19 april 2015

En smakebit på söndag: En dröm från att dö

Då var det söndag igen och dags för En smakebit på söndag.

Jag läser för tillfället En dröm från att dö av den debuterande författaren Emelie Kalen Loxi. Jag hörde först talas om boken på Ewelinas bokblogg och sedan började Emelie Kalen Loxi att följa mig på instagram och då blev jag intresserad av att läsa boken.

En dröm från att dö handlar om Zack och Ellen. När berättelsen börjar är Ellen inskriven på en allmänpsykiatrisk klinik.Hon ägnar dagarna åt att ligga under sängen och tänka, samt åt att skriva. Hon får ofta besök av sina föräldrar; en mamma som är närmare besatt av tanken på att få Ellen frisk från sina psykiska problem och en pappa som tittar bort.

Zack studerar konst, knäcker extra som fotomodell och bor med sin mamma som arbetar som advokat. Men under ytan gör Zack allt från att fly från de mörka tankarna och panikångesten som dagligen pockar på. Det mörka inom honom bara växer och växer.

Av en slump träffas Zack och Ellen, och ingenting blir sig längre likt för någon av dem.

Smakebiten kommer från sidan 21 när Ellen har ett samtal med sin läkare:
"Hur skulle ditt liv se ut om du fick bestämma?" fortsatte läkaren.
Ännu en tanke av ångest. Över att all energi bara räckte till att klara av allting. Över att göra det som behövdes. Över att överleva, men aldrig leva. Det kändes alltid ledsamt att tänka på. Hon blundade. Så länge hon höll ögonen stängda, behövde hon varken se eller minnas. Hon slapp ta itu med det jobbiga. Men förr eller senare var hon ändå tvungen att möta läkarens blick och fortsätta samtalet.
"Vad vill du göra?"
"Undrar du vad jag vill bli när jag blir stor?" frågade hon och rev av nagelflisor med tänderna.
"Ja, bland annat".
Hon visste åtminstone vad hon inte skulle bli. Hon skulle inte studera till läkare, lärare, jurist eller någon annan samhällsbetydande yrkesroll som föräldrarna kunde vara stolta över och skryta om.
"Får jag säga vad som helst?"
Han nickade.
"Jag vill leva".

Titta gärna in på bloggen Flukten fra Virkeligheten, för att se vad andra bokbloggare läser.

24 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten!
    Ha en fin söndag! :)

    SvaraRadera
  2. En bok som dyker upp från många håll nu och jag är rejält sugen på att läsa den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har också sett den på flera ställen.

      Radera
  3. Låter lite beklämmande... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är ganska mörk, men det finns ändå hopp och en önskan
      om att leva livet.

      Radera
  4. Jag är så sjukt sugen på att läsa den boken! Måste verkligen läsa den snart! Trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst ungefär halva och än så länge är den absolut läsvärd.

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Önskar dig en fortsatt fin söndag. :)

    SvaraRadera
  6. Låter som en bok skriven med ett viktigt ämne som grund. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  7. Låter som en sådan där bok som griper tag. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Alltid intressant med helt nya författare/böcker.

    SvaraRadera
  9. Den låter bra, även om den verkar mörk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så jag kände också. Den var bra, men mörk.dock fanns en positiv inställning i grunden av boken.

      Radera
  10. Den låter som en väldigt intressant och stark bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Det var en fin og trist smakebit. Har lyst til å lese denne, og ser frem til hvilke inntrykk den gjør på meg :)

    SvaraRadera