måndag 6 april 2015

Intervju med Niclas Christoffer

Webtidningen CoachingGuiden skriver om ledarskap, personlig utveckling och coaching. Idag publicerar de en intervju ned författaren, skådespelaren och ståuppkomikern Niclas Christoffer, gjord av Christina Hultman. Han har skrivit flera böcker som alla handlar om psykisk ohälsa bland ungdomar.

Niclas Christoffer har skrivit boken Som Zlatan fast bättre, som handlar om en tonårskille med bulimi. Författaren har själv varit sjuk i bulimi och ville skriva en bok om en manlig huvudperson som har sjukdomen. Ätstörningar överlag anses ofta vara en kvinnosjukdom i samhället, när det i själva verket även är män som drabbas av dessa sjukdomar.Dessutom tror jag att mörkertalet är stort, framförallt inom bulimi och ortorexi som oftast inte syns utanpå.



Niclas Christoffer ligger även bakom boken Som James Dean fast snyggare, som handlar om självskadebeteende. Christoffer berättar i intervjun att han ofta blir ombedd att prata om ätstörningar, men betydligt mer sällan blir ombedd att prata om självskadebeteende, och tror att detta beror på att självskadebeteende är tabubelagt.



Författaren är även aktuell med en ny bok: Airtight, som handlar om sexmissbruk.



Jag har länge velat läsa Niclas Christoffers två första böcker.Jag har stått och hållt i dem i bokhandeln flera gånger, men det har aldrig blivit av att jag har köpt dem. Den nya boken om sexmissbruk intresserar mig inte så mycket, men jag ska definitivt se till att jag läser de två andra snart.

Hela intervjun finns att läsa här.
Mer information om författaren finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar