tisdag 28 april 2015

Kulturtisdag!

Veckans tisdagsutmaning på Kulturkollo är att besvara följande frågor:

Finns det en berättelse ur ditt liv som du skulle vilja göra bok/film/teater konst av? Hur skulle du vilja att den framställdes eller framfördes?

Vilken bok vill du se på teaterscenen eller vita duken (eller i någon annan form)?

Jag tror att jag då skulle skriva en bok om att växa upp psykiskt instabila vuxna, men jag skulle skriva den som en roman.

Angående vilken bok jag vill se som film, så blir jag ofta besviken när jag ser filmer eller pjäser som baseras på böcker, jag tycker om. Jag tror att det är för att jag inte får samma känsla när jag ser filmen som när jag läser boken. Först kände jag att jag inte vill att mina favoritböcker ska bli film, då jag vill bevara minnet av upplevelsen jag fick när jag läste boken. Men när jag sedan funderade ett tag, kom jag fram till att jag gärna skulle vilja att fler sv Michael Hjort och Hans Rosenfeldts böcker om Sebastian Bergman, blev film. De två första böckerna gick som tv - serie under julhelgen för några år sedan, mrn jag skulle gärna vilja se de nästkommande böckerna som film eller tv-serie, då det är ganska mycket "action" i böckerna och jag tyckte att de hade hittat passande skådespelare till de olika huvudkaraktärerna.

2 kommentarer:

  1. Jag såg nog bara första boken om Sebastian Bergman, han var lite för mycket för mig :) Har inte läst böckerna, men de första står här och väntar i hyllan.

    SvaraRadera
  2. Jag kan också ha lite svårt för honom, men jag gillar de andra poliserna i serien.

    SvaraRadera