söndag 12 april 2015

Recension: Konsten att vara kvinna - Caitlin Moran


Bok: Konsten att vara kvinna
Originaltitel: How to become a woman.
Författare: Caitlin Moran
Förlag: Albert Bonniers förlag
Antal sidor: 320 sid
Tidigare lästa böcker av denna författare: Inga, ny författare för mig.
Finns bland annat att köpa på Bokus och Adlibris.

Första meningen: Idag fyller jag 13.Jag springer. Jag flyr från huliganerna.

Story:
Boken beskrivs som ett självbiografiskt feministiskt manifest. Moran har skrivit en bok med sexton kapitel, där varje kapitel är ett steg mot att bli kvinna. Boken startar på Caitlins trettonårsdag och slutar vid det skede i livet som hon befinner sig i idag och handlar kort och gott om den snåriga vägen till att bli kvinna. Varje kapitel behandlar ett område som många kvinnor tampas med. Allt från första mensen, underkläder, kärlek och kvinnliga förebilder.

Recension:
Jag har läst den här boken på tåget när jag har åkt fram och tillbaka till jobbet, och den är helt perfekt som "pendlarbok" (nytt egenpåhittat ord?).Den var lätt att komma in i, rolig och lättläst. Moran bjuder verkligen på sig själv och ska ha en stor eloge för att hon lämnar ut sig själv och sitt privatliv så mycket.
Jag har under den senaste tiden läst flera böcker med huvudpersoner som mår psykiskt dåligt, och det var faktiskt riktigt skönt att läsa något som var humorisktiskt och lättsamt.

De första kapitlena som handlar om att som ung kvinna genomgå puberteten, hade jag gärna själv läst som tonåring, då Moran beskriver kroppens förändrig med humor, samtidigt som hon betonar att alla blivande kvinnor går igenom detta. De senare kapitlena om sexism och strippklubbar, ska man nog vara några år äldre för att förstå.

Jag kan dock anse att kapitlet om barnafödande, där Moran beskriver sin första förlossning, som för övrigt tog tre dygn, i detalj, är en aning avskräckande för mig som själv inte har fött barn. Även om jag är medveten om att alla förlossningar inte går till på det sättet, ansåg jag att det var obehagligt att läsa om det.

Status i mina utmaningar 2015:
Caitlin Moran fanns med i min boktolva, så jag kan bocka av ytterligare en författare där. En annan av mina utmaningar under året var att läsa böcker inom områden jag inte brukar läsa, och till en viss del kan den här boken räknas dit, då jag inte brukar läsa så många biografier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar