fredag 10 april 2015

Varför är det nästan bara kvinnor som bokbloggar?

Veckans fråga i Annikas bokbloggsjerka kommer ursprungligen från Robert, och lyder:

Varför är det nästan bara kvinnor som bokbloggar?

Det här är nog den svåraste frågan hitills av de jerkor som jag har deltagit i.

Själv är jag omgiven av män som läser mängder med böcker; pappa, farfar, farbror och min förre detta pojkvän är/ var alla flitiga läsare, så jag anser inte att läsa böcker är något som är typiskt kvinnligt. Samma aspekt gäller skrivandet; många män arbetar som författare och som journalister. Jag funderade ett tag på om det är bloggandet i sig, om det är fler kvinnor än män som bloggar. Men jag har ju tidigare hängt en del i träningsvärlden och många män driver träningsbloggar, vilket gör att hypotesen om bloggandet inte stämmer.

Jag arbetade under flera år extra i bokhandel när jag pluggade och av alla åtta som arbetade där, var vi sju kvinnor och en man.Även på bibliotek är enligt mig majoriteten av personalen kvinnor.

Kanske vill många män inte stoltsera med att de läser. Eller så finns inte intresset att analysera och diskutera böcker.Jag vet att min pappa har sagt: När jag går in i en bokhandel hämtar han det han ska ha i hyllan, går till kassan och betalar. Jag ber aldrig personalen om boktips.

Men helt ärligt så vet jag inte riktigt.

18 kommentarer:

  1. Många män i min omgivning läser också men de skulle nog inte ens komma på tanken att börja blogga om det de läser.

    SvaraRadera
  2. i mitt hem läste alla. morfar läste jättemycket, mon morbro, min pappa och mina bröder läste. så visst läser män, men de kanske inte har samma behov av att ventilera det lästa som kvinnor?

    SvaraRadera
  3. Känner igen min egen man i det där. Vet vad han vill ha, läser boken, slår igen den och börjar på nästa.

    SvaraRadera
  4. Att det är så män som arbetar som bibliotekarier har en enkel, men ledsam, förklaring. Det är ett av mycket få akademikeryrken där lönen är så låg att det aldrig går att betala tillbaka studielånet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jsg visste inte att det var så låg lön i det yrket.

      Radera
  5. Min pappa läste också men det var hans snälla dotter som köpte böckerna

    SvaraRadera
  6. i bokcirklar ser jag också flest kvinnor.

    SvaraRadera
  7. Jag tror faktiskt inte att män har samma behov av att analysera och dela med sig av vad de läser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att det är så.Dock funderar jag på vad det kan bero på.

      Radera
  8. Vilken trevlig familj med många läsande män! Jag önskar att det var så i min familj o bekantskapskrets så man fick prata böcker ibland även med grabbarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är trevligt att ha många att kunna prata böcker med.

      Radera
  9. Roligt med en sån läsande familj och många läsande män. Vore inte helt fel att ha det så....

    SvaraRadera