fredag 8 maj 2015

Aldrig läst Jane Austen

Confession: Jag har aldrig läst en bok av Jane Austen.

Tankar kring det: Jag har sett filmer baserade på Jane Austens böcker och jag har läst Bridget Jones dagbok, som delvis är en modern version av Austens Stolthet och fördom. För flera år sedan när jag var i London, sålde de klassiker i ny upplaga för tre pund styck och då köpte jag Sense and sensability, det vill säga Förnuft och känsla. När jag bodde på Öland en sommar med några kompisar, hade en av dem med sig Stolthet och fördom på engelska, men det blev aldrig av att jag läste den.

Det känns som om en som jag,  som älskar att läsa, borde ha läst Jane Austen. Vissa av hennes böcker är riktiga klassiker.

I år på bokrean köpte jag Austens Stolthet och fördom på engelska; Pride and Predjudice. I år ska det banne mig bli av att jag läser något av Jane Austen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar