tisdag 2 juni 2015

När jag var ung och vacker

Veckans tema hos Kulturkollo är Ungdomsböcker och YA (young adult). Linda på Kulturkollo som skrev inlägget, berättar att hon gärna läser ungdomsböcker och tycker det är synd att många är så snabba med att dela in böcker efter vilken ålder läsaren helst ska ha. Jag har tidigare skrivit om min tidigare komplicerade relation till ungdomsböcker här.

För min del var det inte så länge sedan jag var ungdom, ett konstaterande som då följs av frågan; när slutar man räknas som ungdom? Men jag är 26 år idag, och har Ica-kort och pensionsförsäkring, så jag räknar mig som vuxen.

Frågorna hos Kulturkollo som ska besvaras idag är följande tre:

1. Igår presenterade vi en lista på 100 bra böcker för unga. Vilken bok skulle hamna överst på din lista? Varför?

2. Vilken bok skriven för unga tycker du alla vuxna ska läsa? Varför?

3. Vilken bok skriven för vuxna tycker du passar riktigt bra för ungdomar? Varför?

1. En bok som inte finns med på Kulturkollos lista, är Sanning eller konsekvens av Annika Thor. Boken handlar om tolvåriga Nora. När hon kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet vill hennes bästa kompis Sabina inte längre umgås med henne, utan har börjat hänga med det tuffa gänget i klassen. Den enda som vill vara med Nora är Karin, som blir mobbad.

Jag läste den här boken flera gånger när jag gick i fyran och femman, och jag minns att den speglade väldigt bra hur det var att gå på mellanstadiet. Den tar upp ämnen som vänskap och att våga stå emot grupptryck. Några elever på skolan hade hög status och tog sig rätten att förnedra andra, av olika anledningar. Och så de som Nora, som beskådar det hela.


2. Jag tycker att alla vuxna borde läsa Foxfire av Joyce Carol Oates, för att beskåda vad som kan hända med unga människor när vuxenvärlden sviker. Foxfire handlar om ett gäng tonårstjejer som bestämmer sig för att hämnas på alla vuxna som har behandlat dem illa.

3. Ett par böcker för vuxna som även passar bra för ungdomar, är någon av Khaled Hosseinis böcker, och då tänker jag främst på Flyga drake eller Tusen strålande solar. Hosseinis böcker handlar alla om unga människor i Afghanistan. Böckerna visar på hur det är att vara ung i en annan del av världen, med andra förutsättningar och levnadsvillkor än vad vi har i dagens Sverige.

6 kommentarer:

  1. Tack för tipset om Foxfire, jag har faktiskt inte läst någon ungdomsbok av Oates.

    SvaraRadera
  2. Oates hade jag ju glömt! Foxfire har jag visserligen inte läst med däremot Vilda gröna ögon och den gillade jag. Så Foxfire borde jag nog läsa också. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Oates har jag varit nyfiken på ett tag.

    SvaraRadera
  4. Foxfire är helt ok. Lite väl mörk kanske, men välskriven.

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att du tipsar om Flyga drake och Tusen strålande solar - jag fyndade nämligen bägge väldigt billigt idag! Var inte säker på om de passade mig riktigt, men nu låter det ju så, roligt! :)

    SvaraRadera