lördag 4 juli 2015

Halvårssummering 2015

Nu har halva 2015 gått och vad passar då bättre än att göra en halvårsummering över de sex månaderna som har gått, för att se hur jag ligger till för att uppfylla målen jag satte upp för min läsning i början på året.

Mål 1: Läsa minst 75 böcker totalt:
Status: Den 1 juli hade jag läst 38 böcker. För att ha nått halvvägs i mitt mål skulle jag ha läst 37,5 böcker då, så summa summarum ligger jag bra till.
Jag kan dock tillägga att sedan första juli, har jag redan hunnit läsa ut ytterligare tre böcker och jag har dessutom snart tre veckors semester, och jag brukar alltid läsa mer än vanligt på semestern.
Det här målet känns som att jag kommer att uppnå.

Mål 2: Läsa minst 12 böcker på engelska under året:
I nuläget har jag läst fem böcker på engelska; We were liars, Eleanor & Park, Fangirl, Anna and the french kiss samt Grey. Under resten av 2015, måste jag alltså läsa sju böcker på engelska. Jag tror jag klarar det, då jag dels har fått försmak på att läsa på engelska nu, det har gått mycket bättre än jag trodde, och dels har jag nyligen lagt en beställning på fem böcker som är på väg hem till mig, varav fyra av dem är på engelska.

Mål 3: Vidga mina vyer i läsningen:
Jag har hitills provat att läsa flera författare som har varit nya för mig, jag har provat läsa serieböcker och blivit bättre på att läsa på engelska och läst flera böcker med en feministisk underton. Jag tror dock att jag kan vidga mina vyer ännu mer under resten av året. Jag ska försöka mig på att läsa dystopier och är lite sugen på att försöka mig på fantasyserierna Game of thrones samt Vampire academy. Jag har funderat länge på att läsa GoT, men det har inte blivit av och jag har inte sett tv-serien heller. Vampire academy läste jag första boken i för ett år sedan och gillade den, det har bara inte blivit av att jag har läst fler. Men jag lovar inte att jag läser dessa serier i år, jag läser det jag känner för.

När det gäller dystopier, kommer jag snarast införskaffa Cinder av Marissa Meyer, som jag tror och hoppas är en dystopi, hehe. Den har jag i alla fall varit sugen på att läsa länge.

Sammamfattningsvis känner jag att jag ligger bra till för att nå mina läsmål 2015.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar