onsdag 22 juli 2015

Hundraårige Allan i Malmköping

Idag har jag hängt en del i Malmköping. Jag har varit på något som kallas Bondend marknad, där lokala bönder säljer egenproducerade varor; till exempel ägg, honung och grönsaker. Jag köpte äppelmust, äppelmarmelad, egengjord glass och ägg direkt från frigåendd hönor. 

Hursomhelst; Malmköping är den stad där hundraårige Allan rymmer från sitt  äldreboende och åker ut på äventyr i Jonas Jonassons bok Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. En bok jag lyckades läsa innan den blev superhypad och varenda människa skulle läsa den. Jag gillade boken, men tyckte inte lika mycket om filmen som kom förrförra julen.

Det ligger nämligen till så att Malmköping är väldigt stolta över att den boken delvis utspelar sig där. De har låtit trycka upp t-shirts med Allan på, har organiserat en vandring där man kan gå i hundraåringens fotspår och butiken systrarna Carlsson, där en bekant till mig har jobbat men det hör egentligen inte hit, har ett helt skyltfönster med saker relaterade till boken som de säljer. Förra året gjordes stor reklam för Allans pisstofflor, ett par tofflor inspirerade av skor som fanns förr i tiden som används av hela familjen när någon behövde ta på sig något på fötterna när vedebörande skulle gå ut på toaletten mitt i natten.

Jag kunde inte låta bli att köpa en stor knapp med säkerhetsnål som det stod Hundraåringens Malmköping på. Där dessa såldes gick det även att köpa Hundraåringens kokbok, men jag tänkte att någon måtta får det väl vara. Alla som köpte en sådan knapp, var tvungna att lova den äldre herren som sålde knapparna att sätta på sig den direkt, så han fick lite gratisreklam, hehe.

Här är lite bilder från marknaden och från hundraåringens Malmköping:



Här köpte jag äppelmarmeladen.



Svingod glass


Här köpte jag äppelmusten.


Systrarna Carlssons skyltfönster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar