Recension: Filmen Papertowns

Igår var jag och såg Paper Towns på bio. Här är min recension av filmen:

Film: Paper towns
Baserad på boken Paper Towns (Svensk titel: Pappersstäder), skriven av John Green
Regissör: Jake Schreier
Skådespelare: Nat Wolff, Cara Delevingne, Justice Smtih, Austin Abrams, Halston Sage

Story:
Quentin har varit hemligt kär i sin granne Margo i många år. En natt knackar Margo på hans fönster och ber Quentin följa med henne och utföra nio uppdrag; hon ska hämnas på de som har behandlat henne illa. Dagen efter är Margo spårlöst förvunnen. Dock upptäcker Quentin att hon har lämnat ledtrådar efter sig om var hon har tagit vägen. Quentin bestämmer sig för att hitta henne.

Recension:
Jag brukar ofta bli besviken när böcker ska omvandlas till filmer men filmatiseringen av Paper towns har lyckats bra. Slutet var inte riktigt detsamma som i boken, men jag anser att det här slutet också blev väldigt bra. Spontant kunde jag känna att slutet i filmen, nästan var bättre. Det kändes mer tänkvärt och positivt. Mer vill jag inte säga, så jag inte avslöjar för mycket.

Den främsta behållningen i både boken och filmen, är det stora persongalleriet. Det finns många karaktärer att tycka om. Nats två bästa kompisar är helt omöjliga att inte ta till sitt hjärta. Jag tycker även mycket om Margos bästa kompis Lacy. Även om hon kan verka aningen ytlig, märks det tydligt att hon har en inre önskan att bli sedd som den hon är och inte enbart som någon som är vacker.

Skildringen av Quentins kärlek till Margo, syns också tydligt i filmen; Hur han står i dörröppningen och ser på när Margo hoppar in i bilar och följer med kompisar, hur han studerar henne på avstånd i skolan när hon umgås med sin pojkvän, och framförallt hans ihärdiga försökt att hitta henne när hon har försvunnit.

Alla skådespelarna spelar sina roller bra, framförallt Cara Delevingne som spelar Margo. Hon följer för övrigt mig på Instagram, så det är nästan så att jag är kändis, hehe.